Nodarbības un radošās darbnīcas
Mans gotiskais iniciālis
(5.–12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīcā skolēni iepazīstas ar kaligrāfijas, gotiskā raksta un pielietoto instrumentu vēsturi, kā arī apgūst monogrammas dizaina veidošanas pamatprincipus. Otrajā daļā ar tinti un spalvaskātu skolēni praktiski izmēģina gotiskās kaligrāfijas tehniku, uz īpašas gaismas kastes izveido savu iniciāļu dizainu monogrammā un noformē to ar ornamentu, kuru iespiež papīrā ar vēsturiskas iespiedpreses un augstspieduma klišejas palīdzību. Darbnīca veicina izpratni par kompozīciju un burtu dizaina radošu pielietojumu.
Norises ietvaros skolēni gida pavadībā apmeklē Latvijas Nacionālās bibliotēkas izstādi “Teksts mūs neinteresē”. Izstāde ir viens no centrālajiem cikla "Latviešu grāmatai – 500" 2024. gada notikumiem, izceļot grāmatas dizaina, cilvēka un tehnoloģijas mijiedarbību.
Norises kopējais ilgums: 100 minūtes
Virtuves litogrāfija. Titullapas
(7.–12. klase, līdz 15 cilvēkiem)
Darbnīcā skolēni pēta titullapu piemērus no LNB krājuma un iepazīst teksta hierarhijas, lasāmības un kompozīcijas pamatprincipus titullapu veidošanā, interpretē tos mūsdienu grāmatniecības kontekstā un izprot to funkciju un nozīmi grāmatu dizainā. Otrajā daļā skolēni ar sadzīvē izmantojamu priekšmetu un vielu palīdzību praktiski apgūst litogrāfijas tehniku un rada savu dizainu kādas pazīstamas vai izdomātas grāmatas titullapai.
Norises ietvaros skolēni gida pavadībā apmeklē Latvijas Nacionālās bibliotēkas izstādi “Teksts mūs neinteresē”. Izstāde ir viens no centrālajiem cikla "Latviešu grāmatai – 500" 2024. gada notikumiem, izceļot grāmatas dizaina, cilvēka un tehnoloģijas mijiedarbību.
Norises kopējais ilgums: 100 min.
Vecrīgas siluets Gaismas pilī. Nodarbība par Latvijas kultūras kanona tēmām
(5.–12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Skolēni izzinās Latvijas kultūras kanonu un drukās Vecrīgas silueta attēlu no īpaši veidotas klišejas, kurā vecpilsētas baznīcu torņu smailes satiekas ar mūsdienu Rīgas ainavas simbolu – Gaismas pils ēku. Darbnīcas dalībnieki aicināti jau iepriekš apdomāt, kāds varētu būt senās Rīgas un Latvijas Nacionālās bibliotēkas dialogs.
Nodarbībā izmantotās iespiedformas dizainā izmantots Rīgas pirmā tipogrāfa Nikolausa Mollīna 1591. gadā iespiestais pilsētas siluets. Drukai tiks izmantota rekonstruēta 16. gadsimta iespiedprese, ar kādu strādāja Mollīns. Norises ietvaros skolēni ieskatīsies ekspozīcijā “Grāmata Latvijā” un aplūkos bibliotēkas ēkā esošās Latvijas kultūras kanona vērtības, piemēram, Dainu skapi un Latvijas latus.
Nodarbības ilgums: 90 min.
Nodarbība par senajām rakstu zīmēm
(1.–3. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Nodarbības dalībnieki iepazīst Virtakas ieža zīmes un to tapšanas vēsturi, izprot un paši interpretē šo zīmju nozīmi. Apgūtos stilizācijas principus skolēni izmanto, veidojot paši savas dzimtas zīmes. Nodarbības beigās visi dalībnieki uz tāfeles sienas zīmē savas zīmes, kopumā izveidojot jaunu – mūsdienu Virtakas iezi. Nodarbība veicina radošo domāšanu un informācijas analīzes prasmes.
Nodarbības ilgums: 30 min.
Ja es būtu grāmata
(1.–5 klase, līdz 20 cilvēkiem)
Nodarbība veidota divās daļās. Pirmajā daļā nodarbības vadītāja, ņemot talkā Žozē Žorži Letrija grāmatu “Ja es būtu grāmata” (izdevniecība “Liels un mazs”), rosina skolēnus iepazīt grāmatu kā draugu un atklāt sev ekspozīciju “Grāmata Latvijā”. Otrā daļa Virtakas klasē piedāvā praktisku darbošanos, kurā dalībniekiem ir iespēja veidot savu versiju grāmatas stāsta turpinājumam. Nodarbība lieliski papildina literatūras, mākslas, latviešu valodas un dizaina jomas zināšanas un prasmes. Tās mērķis ir attīstīt lasītprasmi un iztēli.
Nodarbības ilgums: 90 min.
Grafikas darbnīca sākumskolai
(1.–3. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīcas laikā dalībnieki iepazīstas ar augstspieduma tehniku, bostonpreses vēsturi un darbības principiem. Attīstot radošumu, trenējot precizitāti un pacietību, katrs dalībnieks veido savu drukas kartiņu. Skolēniem iespēja strādāt ar jau iepriekš sagatavotām iespiedformām un izprast drukas procesa pamatprincipus. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 45 min.
Grafikas darbnīca pamatskolai un vidusskolai
(4.–12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīcas laikā dalībnieki iepazīstas ar bostonpreses vēsturi un darbības principiem. Attīstot radošumu, trenējot precizitāti un pacietību, katrs skolēns izveido savu iespiedformu, kuru nodarbības beigās var nodrukāt. Iespiedformas veidi (monotipija, linogriezums, alternatīvie klišeju izgatavošanas veidi) tiek piemēroti atkarībā no dalībnieku skaita un vecuma, kā arī nodarbības ilguma. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 60 min.
Kaligrāfijas darbnīca sākumskolai
(1.–3. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīca radošā un jautrā veidā iepazīstina dalībniekus ar kaligrāfijas pamatiem. Skolēni trenējas vilkt dažāda veida un platuma līnijas, trenē roku kustības, kuras ir svarīgs rakstītprasmes elements. Rakstāmrīki un materiāli tiek piemēroti atkarībā no dalībnieku vecuma. Darbnīcu var pielāgot arī dalībniekiem, kuri vēl nemāk patstāvīgi rakstīt burtus. Visi darbnīcai nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 40 min.
Kaligrāfijas darbnīca pamatskolai
(4.-9. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Dalībnieki uzzina par kaligrāfijas nozīmi senāk un mūsdienās. Nodarbības praktiskajā daļā skolēni apgūst kaligrāfijas pamatprincipus, izpilda radošus iesildīšanās vingrinājumus un raksta savu vārdu vai citu paša izvēlētu tekstu ar otu vai citiem kaligrāfijas instrumentiem. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 45–60 min.
Kaligrāfijas darbnīca vidusskolai
(10.-12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīcas mērķis ir uzzināt vairāk par kaligrāfijas vēsturi, īpaši koncentrējoties uz viduslaiku manuskriptiem, un sniegt iespēju izmēģināt rakstīt ar dažādiem instrumentiem, tajā skaitā spalvaskātu. Darbnīca arī demonstrē, ka, par spīti noteikumiem, kaligrāfija ir radošs process. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 60 min
Marmorēšanas darbnīca pamatskolai un vidusskolai
( 4.–9. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Darbnīcas dalībnieki iepazīst un izmēģina senu papīra dekorēšanas tehniku – marmorēšanu. Katrs skolēns, izvēloties savus krāsu salikumus un intensitāti, veido rakstu uz ūdens virsmas, no kuras tas tiek pārnests uz papīra. Marmorēšanas raksti ir unikāli – tos nav iespējams atkārtot un nokopēt. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 40 min.
Grāmatu iesiešanas darbnīca pamatskolai un vidusskolai
(4.–12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Pēc dažādu grāmatas elementu iepazīšanas ekspozīcijā “Grāmata Latvijā” skolēni veido un iesien savu miniatūrgrāmatu. Lai izveidotu grāmatas sējumu, darbnīcas dalībniekiem jābūt gataviem strādāt ar lielu pacietību un precizitāti. Visi darbnīcā nepieciešamie materiāli pieejami uz vietas.
Darbnīcas ilgums: 60 min.
Lasīšana kā pretošanās jeb pašizdots. Nodarbība vidusskolai
(10.–12. klase, līdz 20 cilvēkiem)
Improvizētā sēdē dalībnieki iepazīstas ar aizliegumiem, kas saistīti ar rakstītu un lasītu vārdu dažādos Latvijas vēstures posmos – no grāmatniecības pirmsākumiem līdz mūsdienām. Nodarbība palīdz uztvert un atlasīt informācijā būtisko, rosina pārdomāt personisko atbildību un paplašina dalībnieku redzesloku vēstures kopsakarībās. Pēc ekspozīcijas “Grāmata Latvijā” apmeklējuma iesakām apmeklēt Žaņa Lipkes memoriālu, kura tapšanā tā sauktajam samizdatam bijusi būtiska loma.
Nodarbības ilgums: 120–200 min.
Ceļojums pagātnē* Pastkaršu darbnīca
(1.–9.klase, līdz 20 cilvēkiem )
Darbnīcas dalībnieki apmeklē gan Latvijas dzelzceļa vēstures muzeju, gan Latvijas Nacionālo bibliotēku. Dzelzceļa muzejā skolēni aplūko ikdienā apmeklētājiem nepieejamos autentiskos dzelzceļa ritekļus un uzzina, kā dzelzceļa attīstība kopš 19. gadsimta mainījusi ceļošanas paradumus. Smeļoties iedvesmu no Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Dzelzceļa muzeja krājumiem, skolēni veido katrs savu ceļojuma pastkartes dizainu. Kartītes tiek veidotas, gan zīmējot ar roku, gan drukājot augstspieduma tehnikā ar 100 gadus senu bostonpresi. Darbnīcas laikā skolēni attīsta pašvadības, radošuma un rakstīt prasmes. Iegūst zināšanas kultūras, vēstures, sociālo zinību un mākslas priekšmetos.
Darbnīcas ilgums: 105 min.
*Radošās darbnīcas “Ceļojums pagātnē” maksa saskaņā ar Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja cenrādi.