top of page

Nodarbības un radošās darbnīcas

Klases stunda izstādē
“Tiesības uz bibliotēku”
(5.–12. klase, līdz 30 dalībniekiem) 

Kāpēc mums ir tiesības lasīt? Ko par mums stāsta mūsu lasīšanas paradumi? Kāda nozīme ir bibliotēkām un zināšanu pieejamībai mūsdienās? Un vai grāmatu vērtība laika gaitā ir mainījusies? Šie ir tikai daži no jautājumiem, uz kuriem skolēni meklēs atbildes improvizētā klases stundā.  

Norises laikā skolēni, sekojot īpaši sagatavotam ceļvedim par izstādes galvenajām tēmām, pēc izlaušanās spēles principa atbildēs uz dažādiem āķīgiem jautājumiem, lai atvērtu savu “seifu” un iegūtu slēpto vēstījumu. Pēc vēstījuma atšifrēšanas skolēni veidos kopīgu drukas darbu – plakātu – un pārrunās galvenās atziņas.  

Norise ir balstīta uz pašvadītu izziņas procesu, kas vērsts uz kritiskās domāšanas un problēmrisināšanas, sadarbības un komunikācijas prasmju attīstīšanu.  

Izstāde “Tiesības uz bibliotēku” notiek ciklā “Latviešu grāmatai 500”. Uzzini vairāk!  

Ilgums: 60 minūtes
 

IMG_8332.jpeg
ja es butu.jpg
Ja es būtu grāmata
(1.–4. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Nodarbība sastāv no divām daļām. Sākumā, balstoties uz Žozē Žorži Letrija grāmatu "Ja es būtu grāmata" (izdevniecība “Liels un mazs”), skolēni tiek rosināti iepazīt grāmatu kā draugu, caur to atklājot ekspozīciju "Grāmata Latvijā". Otrajā daļā, Virtakas klasē, skolēni praktiski darbojas, veidojot savu versiju šīs grāmatas stāsta turpinājumam.

 

Nodarbība skolēniem palīdzēs attīstīt lasītprasmi, iztēli un papildinās zināšanas literatūras, mākslas, latviešu valodas un grāmatu dizaina jomās.

 

Ilgums: 90 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Nodarbība par senajām rakstu zīmēm
(1.–3. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Nodarbībā skolēni iepazīstas ar Virtakas ieža zīmēm un to atklāšanas vēsturi, izzina simbolu nozīmi un paši radoši tos interpretē. Apgūstot stilizācijas pamatprincipus, skolēni izstrādā paši savas dzimtas zīmes. Nodarbības noslēgumā visi kopā uz tāfeles sienas uzzīmē savus darbus, radot jaunu, mūsdienīgu Virtakas ieža versiju. 

 

Nodarbība attīsta skolēnu vēstures analīzes spējas, sasaistot pagātni ar mūsdienu identitāti.

Ilgums: 30 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

nodarbiba par zimem.jpg
lasiasan ka pretosanas.jpg
Lasīšana kā pretošanās jeb pašizdots. Nodarbība vidusskolai
(10.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Improvizētā sēdē dalībnieki iepazīstas ar aizliegumiem, kas saistīti ar rakstītu un lasītu vārdu dažādos Latvijas vēstures posmos – no grāmatniecības pirmsākumiem līdz mūsdienām, un izzina, kā šis vēstījums atklājas ekspozīcijā “Grāmata Latvijā”.

 

Nodarbība palīdz uztvert un atlasīt informācijā būtisko, rosina pārdomāt personisko atbildību un paplašina dalībnieku redzesloku vēstures kopsakarībās.

Ilgums: 120 minūtes

Vecrīgas siluets Gaismas pilī. Nodarbība par Latvijas kultūras kanona tēmām
(5.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Skolēni izzinās Latvijas kultūras kanonu un drukās Vecrīgas silueta attēlu no īpaši veidotas klišejas, kurā vecpilsētas baznīcu torņu smailes satiekas ar mūsdienu Rīgas ainavas simbolu – Gaismas pils ēku. Darbnīcas dalībnieki aicināti jau iepriekš apdomāt, kāds varētu būt senās Rīgas un Latvijas Nacionālās bibliotēkas dialogs.

Nodarbībā izmantotās iespiedformas dizainā izmantots Rīgas pirmā tipogrāfa Nikolausa Mollīna 1591. gadā iespiestais pilsētas siluets. Drukai tiks izmantota rekonstruēta 16. gadsimta iespiedprese, ar kādu strādāja Mollīns. Norises ietvaros skolēni ieskatīsies ekspozīcijā “Grāmata Latvijā” un aplūkos bibliotēkas ēkā esošās Latvijas kultūras kanona vērtības, piemēram, Dainu skapi un Latvijas latus.

Ilgums: 90 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Prese_horiz_siluts.jpg
Grafikas darbnīca sākumskolai.jpg
Grafikas darbnīca sākumskolai
(1.–3. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Dalībnieki apgūst grafikas jēdzienu un iepazīst augstspieduma tehniku. Dalībniekiem būs iespēja strādāt ar jau iepriekš sagatavotām iespiedformām – zīmogiem – un izprast drukas procesa pamatprincipus, lai patstāvīgi veidotu savas drukas kartītes. 


Ilgums: 45 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Grafikas darbnīca 
(4.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Darbnīcas laikā dalībnieki iepazīst dažādus drukas veidus, to galvenās atšķirības un pielietošanas iespējas. Attīstot radošumu, trenējot precizitāti un pacietību, katrs dalībnieks izveidos savu augstspieduma iespiedformu, kuru nodarbības beigās var nodrukāt. 

Tehnika un materiāli tiek piemēroti atkarībā no dalībnieku vecuma.


Ilgums: 60 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

grafika2.jpg
virtuves litografija.jpg
Virtuves litogrāfijas darbnīca
(8.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Litogrāfija ir grafikas gludspiedes tehnika, kurā novilkumu iegūst, pārnesot krāsu no gludas iespiedformas uz papīra. Darbnīcas dalībnieki iepazīst šīs tehnikas izgudrošanas vēsturi un materiālus, lai praktiski apgūtu tradicionālās litogrāfijas alternatīvu – virtuves litogrāfiju. Katrs dalībnieks darbnīcas laikā rada personalizētu drukas darbu. 

Ilgums: 60 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Mans gotiskais iniciālis
(5.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Nodarbībā skolēni iepazīstas ar kaligrāfijas un gotiskā raksta vēsturi, izzinot arī to, kādi instrumenti un materiāli izmantoti šajā mākslā dažādos vēstures posmos. Skolēni apgūst monogrammas dizaina pamatprincipus un, praktiski darbojoties ar tinti un spalvaskātu, izmēģina gotiskās kaligrāfijas burtveidošanas tehniku.

Kā arī ar īpašas gaismas kastes palīdzību katrs dalībnieks izstrādā savu iniciāļu monogrammu, ko papildina ar individuāli veidotu ornamentu. Šie darbi tiek pārnesti uz papīra, izmantojot autentisku iespiedpresi un augstspieduma klišeju.

Nodarbība attīsta skolēnu vēsturisko izpratni un spēju sasaistīt kultūras mantojumu ar mūsdienu radošajiem procesiem. Kompozīcijas izjūtu un grafiskā dizaina pamatiemaņas, kā arī smalko motoriku un roku–acu koordināciju, lai izstrādātu individuālu darbu no idejas līdz gatavam rezultātam.

Ilgums: 60 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Iniciālis03.jpg
Kaligrāfijas darbnīca sākumskolai.jpg
Kaligrāfijas darbnīca sākumskolai
(1.–3. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Nodarbībā radošā un aizraujošā veidā skolēni iepazīstas ar kaligrāfijas pamatiem. Dalībnieki vingrināsies vilkt dažāda garuma un platuma līnijas, attīstīs roku kustību koordināciju un precizitāti – būtiskas iemaņas rakstītprasmes apguvē. Rakstāmrīki un materiāli tiek izvēlēti, ņemot vērā skolēnu vecumu un sagatavotības līmeni, un darbnīcu iespējams pielāgot arī bērniem, kuri vēl neprot patstāvīgi rakstīt burtus. Visi nepieciešamie materiāli tiek nodrošināti uz vietas.

Ilgums: 45 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Kaligrāfijas darbnīca pamatskolai
(4.–9. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Skolēni uzzina, kāda bijusi kaligrāfijas nozīme dažādos laikos un kā tā tiek pielietota mūsdienās. Praktiskajā daļā dalībnieki apgūst kaligrāfijas pamatprincipus, veic radošus iesildīšanās vingrinājumus un ar otu vai citiem kaligrāfijas instrumentiem uzraksta savu vārdu vai paša izvēlētu tekstu. 

Ilgums: 60 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Kaligrāfijas darbnīca pamatskolai.jpg
Kaligrāfijas darbnīca vidusskolai.jpg
Kaligrāfijas darbnīca vidusskolai
(10.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Nodarbībā skolēni iepazīstas ar kaligrāfijas vēsturi, īpašu uzmanību pievēršot viduslaiku manuskriptu mākslai. Praktiskajā daļā skolēniem ir iespēja izmēģināt rakstīšanu ar dažādiem instrumentiem, tostarp spalvaskātu, un atklāt, ka kaligrāfija, pat ievērojot noteiktas tehnikas, ir radošs un brīvs izteiksmes veids. 


Ilgums: 60 minūtes
Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Grāmatu iesiešanas darbnīca
(4.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Pēc dažādu grāmatas elementu iepazīšanas ekspozīcijā “Grāmata Latvijā” dalībnieki veido un iesien savu miniatūrgrāmatu, praktiski apgūstot vienu no senākajām grāmatu iešūšanas tehnikām. 

Tehnika un materiāli tiek piemēroti atkarībā no dalībnieku vecuma.

Ilgums: 60 minūtes

Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

gramatu siesana.jpg
marmoresana.jpg
Marmorēšanas darbnīca
(4.–12. klase, līdz 20 dalībniekiem)

Darbnīcas pirmajā daļā dalībnieki iepazīst papīra dekorēšanas tehnikas –marmorēšanas – pirmsākumus, vēsturisko attīstību un dažādos pielietošanas veidus grāmatu dizainā. Otrajā daļā katrs dalībnieks, izvēloties savus krāsu salikumu un intensitāti, veido rakstu uz ūdens virsmas, no kuras tas tiek pārnests uz papīra. 

Materiāli tiek piemēroti atkarībā no dalībnieku vecuma.

 

Ilgums: 45 minūtes

Visi nepieciešamie materiāli nodrošināti uz vietas

Ceļojums pagātnē* Pastkaršu darbnīca
(1.–9.klase, līdz 20 dalībniekiem)

Darbnīcas dalībnieki apmeklē gan Latvijas dzelzceļa vēstures muzeju, gan Latvijas Nacionālo bibliotēku. Dzelzceļa muzejā skolēni aplūko ikdienā apmeklētājiem nepieejamos autentiskos dzelzceļa ritekļus un uzzina, kā dzelzceļa attīstība kopš 19. gadsimta mainījusi ceļošanas paradumus. Smeļoties iedvesmu no Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Dzelzceļa muzeja krājumiem, skolēni veido katrs savu ceļojuma pastkartes dizainu. Kartītes tiek veidotas, gan zīmējot ar roku, gan drukājot augstspieduma tehnikā ar 100 gadus senu bostonpresi. Darbnīcas laikā skolēni attīsta pašvadības, radošuma un rakstīt prasmes. Iegūst zināšanas kultūras, vēstures, sociālo zinību un mākslas priekšmetos.

Ilgums: 100 minūtes

 

*Radošās darbnīcas “Ceļojums pagātnē” maksa saskaņā ar Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja cenrādi.

060217_Boston_Prese-3.jpg
LNB_un_LG500_logo.png
vienkrasu_rgb_balts.png

gramatai500@lnb.lv, tālr. 67716235

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube
  • Soundcloud
  • Spotify

Latvijas Nacionālā bibliotēka

​Mūkusalas iela 3

Rīga, LV-1423

© 2022 Latvijas Nacionālā bibliotēka

bottom of page